メディア学部 メディア情報学科

第1回、滝浪佑紀「リミテッド・アトラクションの動画」(2015年4月24日)

2015年4月24日、第一回定例勉強会として、滝浪佑紀が「リミテッド・アトラクションの動画」と題し、ミュージックビデオの分析に関する研究発表を行った。滝浪の問題意識は、たしかに物語的首尾一貫性への志向が乏しく、視覚的に新奇な映像によって、観者の注意を引きつけようとする特徴をもつミュージックビデオを分析するにあたって、トム・ガニングの提唱した「アトラクションの映画」という概念は有効であるが、近年のミュージックビデオは、この概念によって捉えきれない重要な側面を持っているのではないかというものだった。この問題を解く鍵として、滝浪はトマス・ラマールやマーク・スタインバーグによる「リミテッド・アニメーション」研究に言及し、そこから停止性(pause)を含意した「ポーズ」(pose)の問題系を引き出した。その上で、その模倣作品が動画サイト上に数多くアップされることで大きな人気を博したAKB48「恋するフォーチュンクッキー」のミュージックビデオを分析し、同作品は「ポーズ」を単位として構成されているために——それゆえ「模倣されやすさ」を予め作品の中に内在させていたために——、かくも多くの模倣作品が作られたのではないかと主張した。
 発表後の討議では、1970年代以降の映画学の潮流(その中における「アトラクション」の概念の位置)、1980年代以降に独自の発展を遂げたミュージックビデオの歴史を辿ることの必要性、ミュージックビデオと前衛映画(1920年代や1960年代の作品)の関係、若者が強迫観念的に「身振り」の模倣へと駆り立てられるメディア化された現代日本の社会的・文化的状況など、多様な論点について議論が行われた。

The Moving Image of Limited Attractions

In the first regular meeting, Yuki Takinami (JIU) gave a presentation titled “The Moving Image of Limited Attractions.” The issue Takinami presented was the extent to which the concept of the “cinema of attractions” (Tom Gunning) was useful for the analysis of music videos. To be sure, a number of music videos have very little orientation toward narrative coherence and try instead to draw the audience’s attention through novel images; in this sense, the “cinema of attractions” is helpful. But Takinami showed aspects of recent music videos that cannot be explained by this concept, through the analysis of AKB 48’s music video of “Koi suru Fortune Cookie (Fortune Cookie in Love).” Arguing that the element of “pose,” i.e. the element implicating the moment of “pause” as opposed to the spectacular dynamism implied in “attractions,” played a crucial role in this music video, Takinami elaborated the concept of “pose” by referring to the studies on “limited animation” by Thomas Lamarre and Marc Steinberg. Due to the element of “pose,” Takinami further suggested, this music video of “Koi suru Fortune Cookie” is easy to “imitate,” thus resulting in the huge popularity of its imitation in videos distributed on the Internet.

After the presentation, there was a discussion with attendees. We discussed various issues, such as the tendency of film studies after the 1970s (including the position of the “attraction” within it), the history of music videos after the 1980s, the relation of music videos to the avant-garde cinema (the works of the 1920s and the 1960s), and the social and cultural situation of Japan, in which youths are compelled to imitate some “gestures” in mass media.


(掲載日 2015.6.10)